Recenzia „Da 5 Bloods”: Spike Lee revizuiește moștenirea războiului din Vietnam

Mai presus de toate, aceste debuturi Netflix oferă o vitrină solidă pentru vedetele sale de 60 de ani, cu Delroy Lindo (în cel de-al patrulea film al lui Lee), „The Wire’s”, Clarke Peters și Isiah Whitlock Jr., și Norm Lewis ca cvartet al Veteranii afro-americani care fac călătoria înapoi în Vietnam, zeci de ani mai târziu. Aceștia caută în mod evident resturile unui tovarăș căzut (Chadwick Boseman, în flashback), dar există un alt preț, mai practic: cărămizi de aur, ascunse în momentul morții sale.

Lee deschide filmul (care durează mai mult de două ore și jumătate) cu un montaj care pune bazele istorice, din anii 1960 până în zilele noastre. Într-adevăr, Paul de Lindo își îngrozește colegii purtând o pălărie „MAGA”, declanșând unul dintre numeroasele comentarii tarte cu privire la actualul președinte.

Trebuie menționat că soldații afro-americani au luptat și au murit pentru o țară care nu și-a ținut promisiunea de a se întoarce acasă. Aceasta încurajează diverse idei despre ce trebuie făcut cu comoara îngropată – după aceea, adică călătoria grea pentru a o găsi.

Nu este surprinzător, această misiune nu merge bine, lovind mai multe blocaje și blocaje rutiere pe parcurs. Acestea includ o anumită nebunie declanșată de perspectiva bogăției, într-un nod clar la „Comoara din Sierra Madre” – Lindo este în esență personajul lui Bogart – deși diverse clasice, printre care „Apocalipsa acum” și „ Pod peste râul Kwai „, fiecare pe rând.

În unele moduri, Lee nu este departe de materialul în care a explorat „BlacKkKlansman”, candidatul lui Oscar la 2018, trasând linii directe din trecutul american până în prezentul său încă tulburat.
Isiah Whitlock Jr. Norm Lewis, Clarke Peters, Delroy Lindo și Jonathan Majors în Spike Lee & # 39; s & # 39; Da 5 Bloods. (David Lee / Netflix © 2020)
Cu toate acestea, conexiunile erau mai curate. Acest lucru se datorează parțial originilor proiectului, deoarece Lee și Kevin Willmott, colaboratorul „BlacKkKlansman” a modernizat un script existent asupra soldaților în căutarea unui lot vechi, în timp ce se îmbarcă în diverse tangente, precum relația lui Paul cu fiul său adult (Jonathan Majors), care îi însoțește pe neașteptate.

Lee are un mod de a jongla mai multe idei în filmele sale, dar de a folosi o metaforă pentru război, el luptă pe prea multe fronturi – încercând să servească istoria și poveștile laterale în timp ce extinde contextul istoric. Aceasta include nu numai poveștile acestor soldați, dar și imoralitatea războiului, impactul său asupra poporului vietnamez și nedreptățile pe care africanii americani le-au suferit acasă, ieri și astăzi.

READ  Arabia Saudită declară încetarea focului din Yemen pentru coronavirus

Scanarea filmului este admirabilă, dar ar fi beneficiat de o poveste mai strânsă. Acestea fiind spuse, câteva secvențe s-au lovit cu o intensitate revigorantă, subliniate de Lindo, care la un moment dat oferă un monolog fascinant direct camerei în timp ce merge în junglă.

Flashback-urile conțin o alegere confuză, care constituie abia actorii, astfel încât toată lumea decât Boseman arată cam ce este astăzi. Chiar și fără buget pentru o tehnologie îmbătrânită precum cea utilizată „Irlandezul” (în sine un dispozitiv imperfect), lansarea jucătorilor mai tineri în aceste scene ar fi fost cea mai bună opțiune – sau cel puțin mai puțin distractivă -.

Îndepărtat de esența sa, „Da 5 Bloods” reamintește clar modul în care problemele care au izbucnit pe arena publică în ultimele săptămâni s-au bubuit și au erupt periodic, un produs secundar de necontestat și fără răspuns de zeci de ani.

Acesta este un alt mesaj în timp util și stimulant al unui cineast cunoscut de ei, într-un film care se așază atât de mult pe platoul său, încât este departe de cel mai bun al lui Lee.

„Da 5 Bloods” este lansat pe 12 iunie pe Netflix. Se remarcă R.