cel mai bun concert clasic recitaluri recenzii decembrie 2022 barbican wigmore festival hall albert hall

Unele orchestre vor să ne edifice, sau să ne provoace, sau să ne dea o lecție politică. London Sinfonia vrea doar să ne distrăm și, dacă suntem edificați pe parcurs, cu atât mai bine. Acesta este motivul pentru care aceasta vechea umilă orchestră de studiocare numără scorul la Amețeala lui Alfred Hitchcock printre creditele sale de înregistrare, este pe cale să devină orchestra favorită a Marii Britanii.

O altă remiză a fost dirijor John Wilson, care a reînviat orchestra în 2018 și înainte de asta a înființat John Wilson Orchestra, ale cărei spectacole anuale de muzică și film la Balurile de Balouri sunt invariabil un punct culminant al sezonului. Are o eleganță simplă, dar grăitoare a gestului – nici un „extaz al dirijorului” transpirat pentru el – care a avut efecte surprinzător de uriașe, cum ar fi stingerea luminii unei scene dintr-un teatru; o singură mișcare a degetului arătător și am fost inundați de orbire sonoră, culoare și magie.

Prima a fost uvertura Scapino a lui William Walton. Titlul se referă la personajul italian de comedie Scapino, al cărui nume ne-a dat cuvântul „escape”. Camera se zbuciuma și strălucea puternic, deși au existat momente de liniște când alții blând lirici sugerau că escapadele lui Scapino deveneau amoroase.

Apoi a urmat ciclul de cântece al lui Ravel, Shéhérazade, una dintre acele piese care probabil vor fi interzise în curând, atât de mult textul este o imagine nemaipomenită de „orientalistă” a Orientului mistic, cu asasini zâmbitori, prințese cu mâinile zvelte și „mandarinii papuci”. Dar toate scrupulele au fost atenuate instantaneu de performanța fierbinte a lui Alice Coote. Felul în care a topit dezamăgirea zguduitoare a cântecului final într-o slăbiciune sufocă a fost o lecție despre cum o performanță grozavă poate transforma cuprul în aur.

READ  BPW Euro 2020 MD11: Austria în optimi de finală pentru Euro, Danemarca revine la calificare

Nimic altceva nu a topit inima la fel de asemănător, dar au fost multe care să o facă să crească fericită, inclusiv o performanță din Americanul lui George Gershwin la Paris, care a sunat mai mare și mai trist ca niciodată – și, de asemenea, mai interesant din punct de vedere muzical. Acest lucru a fost parțial pentru că Wilson a lucrat pentru a restabili tăieturile și a corecta erorile impuse piesei de un editor fără scrupule, parțial pentru că trompetistul James Fountain a dat o influență atât de sexy acestei melodii nemuritoare de trompetă.

Cu toate acestea, plus misterul și drama piesei de balet Le Loup a tânărului Henri Dutilleux – o adevărată raritate care suna ca o muzică de film uitată din anii ’50 – concertul era deja un triumf. Nu prea aveam nevoie de Boléro-ul lui Maurice Ravel, aberația aceea ciudată a unui compozitor minunat în mod normal, dar a fost interpretat cu o măreție atât de irezistibil de umflată, încât cu greu nu-i poate păsa.

Ascultați London Sinfonia la Royal Concert Hall Nottingham pe 4 decembrie trch.co.uk

LPO/Sala Regală a Festivalului ★★★☆☆