Documentarul „colectiv” românesc oferă o privire îngrozitoare asupra încrederii publice care se prăbușește Recenzii de filme | Sapte zile

Faceți clic pentru a mări

• Amabilitatea Magnolia Pictures
  • ACTIUNE COLECTIVA Jurnaliștii dintr-un ziar sportiv refac povestea unei vieți în aclamatul documentar de la Nanau.

Opțiunile noastre de divertisment în streaming sunt copleșitoare – și nu întotdeauna ușor de rezolvat. Săptămâna aceasta am urmărit documentarul românesc Colectiv, care a câștigat o serie de distincții și ar putea fi nominalizat la Oscar. Este disponibil pentru a transmite în flux prin Vermont International Film Foundationde Portal de cinema virtual, acum până pe 17 decembrie și din 28 decembrie până pe 21 ianuarie. (Între timp, VTIFF va prezenta patru clasice din Vermont ca parte a seriei Split / Screen în curs de desfășurare.)

Acordul

În 2015, un incendiu în clubul de noapte Colectiv din București a ucis 27 de persoane și a rănit 180 de persoane.

Dar jalea nu s-a terminat și nici denunțarea răutăților guvernului. În lunile care au urmat flăcării, alte 37 de victime au murit în spitalele publice, multe dintre ele aparent arsuri tratabile. Informat de un medic care a raportat infecții bacteriene rampante în unitățile de arsuri, jurnaliștii de la Gazeta sportivă Ziarul a investigat compania farmaceutică care furniza dezinfectanți spitalelor din România.

Au descoperit că compania diluează acești dezinfectanți, unii până la doar 10% din concentrația recomandată. În scandalul care a urmat, ministrul Sănătății a demisionat, iar șeful companiei a murit într-un misterios accident de mașină. Și revelațiile au continuat să vină.

Îți va plăcea?

Pentru a ilustra cât de mult nemulțumirile private mănâncă instituțiile publice și încredere, nu puteți face mai bine decât Colectiv. Cu toate acestea, filmul necesită un public activ, întrucât regizorul Alexander Nanau aparține grupului „Poți folosi Google, deci de ce ar trebui să ți-l explic?” scoala de filmare documentara.

READ  Ce să mănânci dacă ai gastrită

Nu există capete vorbitoare și aproape niciun titlu pe ecran; Știm doar numele jucătorilor-cheie, cum ar fi reporterul de zi cu zi, Catalin Tolontan, dintr-o privire asupra semnăturilor lor. Nu vedem istoria turbulentă a României și nici moștenirea sa coruptă din era comunistă. Dacă clipiți, s-ar putea să ratați dezvăluirea informală că pacienții români și-au mituit regulat medicii pentru un tratament mai bun. (The New York TimesAcoperirea continuă a României este utilă aici, în special un articol din 2017 intitulat „În România, tentaculele corupției preiau viața de zi cu zi”).

Dar de ce ar trebui ca lingura regizorului să ne hrănească fapte pe care le putem găsi în altă parte, când poate folosi acel timp pentru a ne pune chiar în cameră cu reporteri și un denunțător, sau în mașină în timpul supravegherii sau în interiorul clubului de noapte în flăcări? ? Imaginile de pe telefonul mobil ale focului, care deschide filmul, sunt sfâșietoare, dar necesare – arată cât de repede se poate escalada ceva dintr-o seară ciudată într-o tragedie națională.

Nivelul de acces al lui Nanau face filmul imersiv, indiferent dacă camera foto urmărește un oficial cu posibile conexiuni de mafiot sau pur și simplu este martorul eforturilor extrem de complicate de a reforma o birocrație coruptă. La jumătatea filmului, noul ministru al Sănătății, Vlad Voiculescu, devine protagonistul de facto. Un tânăr avocat al pacientului, adus pentru a curăța putregaiul din sistem, întâlnește rezistență la fiecare pas într-un scenariu de viață reală care amintește de „The Wire”.

Având în vedere specificitatea și complexitatea dezvăluirii rupturii instituționale Colectiv, unii se pot întreba de ce ar trebui să le pese telespectatorilor americani. Luați în considerare, totuși, cât de ușor este să luați instituțiile publice de la sine până când un dezastru neprevăzut le pune la încercare. Câteva arsuri murind aici și nu au fost suficiente pentru a denunța o îngrozitoare neglijare în sistemul de sănătate din România. Treizeci și șapte de victime au murit în scurt timp.

READ  Semne de autism, identificate timp de 10 luni ...

În acest moment, pandemia pune multe dintre instituțiile noastre sub o presiune enormă, dezvăluind fisuri pe care am făcut tot posibilul să le ignorăm. Documentul intransigent al lui Nanau ne obligă să ne întrebăm dacă aceste instituții vor ieși mai bine, mai rău sau deloc.

Dacă îți place, încearcă …

4 luni, 3 săptămâni și 2 zile (2007; Criterion Channel, IFC Films Unlimited, AMC +, Sling, Profitable): Reper în cinematografia românească, drama lui Cristian Mungiu urmărește două femei care caută avorturi ilegale la sfârșitul erei Nicolae Ceaușescu. Portretul său îngrozitor al României comuniste oferă un context istoric corupției noi Colectiv.

Primarie (2020): funcționarea labirintică a instituțiilor civile nu poate fi întotdeauna captivantă, ci, așa cum Colectiv ne amintește că viața noastră ar putea depinde de ea. Într-o altă ofertă actuală a cinematografului virtual al VTIFF, decanul documentar Fred Wiseman ne duce în guvernul orașului Boston pentru a examina starea de sănătate a acestor instituții din Statele Unite.

Proiector (2015; Netflix, lăudabil): Pentru o abordare de la Hollywood asupra jurnaliștilor care elimină corupția instituțională, nu devine mult mai bună decât această dramă reală Boston Globe jurnaliști care au dezvăluit o acoperire a abuzurilor sexuale în Biserica Catolică.