Recenzie cu litere mari – un denunț acerb al României lui Ceaușescu | Film

TMânia și disperarea acestei opere teatrale filmate românești sunt supuse prin maniera ei înghețată: se vorbește peste tot în genul de stil oficial somnoros pe care ar fi putut să-l folosească aparatul din epoca Ceaușescu pentru a raporta despre nedrepți și dizidenți și stilul aceiași oameni s-ar fi putut apăra pe ei înșiși și pe stăpânii lor politici că au interiorizat felul potrivit de supunere torpidă, fără suflet.

Regizorul Radu Jude (care a făcut mult admiratul Nu-mi pasă dacă facem istorie ca barbari) a adaptat o piesă textuală de Gianina Cărbunariu, în colaborare cu scriitoarea însăși; dramatizează înfricoșător un dosar din 1981 al Securității care implică un elev de liceu numit Mugur Călinescu. S-a descoperit că acest adolescent desenează pe pereți lozinci de protest (cu litere „majuscule” șocant de mari) care cereau încetarea sărăciei și uniuni libere de tipul autorizat de aliatul României, Polonia. Pentru a descoperi și pedepsi pe autorul acestor sentimente inofensive, sute de informatori au fost mobilizați, telefoanele interceptate, școlarii intimidați să devină spirite – totul cu meschine rece și fanatică.

Mugur (interpretat aici în reconstrucții de Șerban Lazarovici), mama sa (Ioana Iacob) și tatăl înstrăinat (Serban Pavlu) au fost toți arestați și amenințați; profesorii lui și-au pierdut nervii în masă și l-au denunțat pe băiat – care a murit câțiva ani mai târziu în circumstanțe suspecte. Monologul și scenele de dialog rezultate sunt preluate din diferitele „declarații” impuse și conversații interceptate, dar aceste scene sunt intercalate cu filmări TV ciudat de blande și știri de propagandă care arată români fericiți în timpul domniei lui Ceaușescu. Producătorii de frigidere primesc premii, dansatorii populari zdrobesc străzile orașului și un posibil escaper dezvăluie într-un interviu cum a fost dat afară dintr-un lagăr de detenție din Austria, ființa morală pe care occidentalii nu o vor, nici măcar nu o fac aceasta. Gandeste-te la asta.

READ  Scrisoare din 1979, găsită într-o sticlă pe o plajă din Mamaia. Surpriză mare: cine a scris-o și ce urmează

Este înfricoșător când îl vezi pe Mugur la început: un prim-plan al obiectivului camerei, fața goală zgâriată de emoție. Acesta este modul în care oamenii au învățat să trăiască și să supraviețuiască, este lingua franca atât pentru opresor, cât și pentru oprimat, iar reconstrucțiile ne oferă o fereastră către viețile trăite sub tiranie. Când tatăl lui Mugur îl avertizează cu răceală că Securitatea ar putea fi în cazul său în următorii 10 ani, nu este o satisfacție pentru noi în 2021 să ne dăm seama că Nicolae și Elena Ceaușescu vor fi împușcați înainte de expirarea acestui termen.

Este un film lung, iar unii ar putea crede că și-a făcut rostul cu ceva timp înainte de sosirea creditelor de închidere. Dar este o denunțare acerbă și pasională a răului, care face parte dintr-un val continuu de filme românești care se ocupă de epocile Ceaușescu și post-Ceaușescu. Îmi repet apelul pentru ca un regizor român să colaboreze cu Peter Morgan pentru a realiza un film la sosirea lui Ceau de sosire în Regatul Unit în 1978 pentru a o întâlni pe regină și a obține titlul său de cavaler onorific.

• Literele majuscule sunt lansate pe 17 februarie Mubi.