Recenzie: Vulturii Țagăi – Cineuropa

Recenzie: Vulturii Țagăi – Cineuropa

– Adina Popescu și Iulian-Manuel Ghervas ne arată cum Ted Lasso ar fi urmărit dacă ar fi fost plasat într-un sat din Transilvania

Recenzie: Vulturii din Ţaga

După ce și-au făcut debutul internațional în august la Festivalul de Film de la Kitzbühel, regizori români Adina Popescu și Iulian-Manuel Ghervas‘ film documentar Vulturii din Ţaga este prezentat în premieră națională în competiția românească din 29eFestivalul de film Astra. Explorând încercările și necazurile unei echipe de fotbal dintr-un sat din Transilvania, documentarul este o privire ascuțită și îndrăzneață asupra perseverenței și curajului.

(Articolul continuă mai jos – Informații comerciale)

De la prima lovitură, ne întâlnim domnule Nelu, managerul (sau mai degrabă factotum) al echipei de fotbal a satului Ţaga. Îl vedem pregătind terenul pentru acest meci de duminică, dar semnele pe care le desenează pe iarbă cu o mașină veche sunt departe de a fi perfecte. Îl auzim îngrijorându-se și de numărul de jucători care vor apărea la joc, deoarece formarea unei echipe de 11 jucători se dovedește a fi o provocare, mai ales vara când jucătorii sunt tentați ușor de nunți și grătare. . Când meciul începe în sfârșit, jucătorii sunt acolo, dar performanța lor este slabă: ne dăm seama repede că echipa, Vulturii Țagăi, este departe de a zbura, deoarece nu a câștigat niciun meci în două sezoane și că sunt de fapt cea mai proasta echipă din întreaga ligă românească din punct de vedere al progresului.

Poate că este aparent despre fotbal, dar documentarul este mai ambițios decât atât, deoarece este o invitație de a explora ideea de eșec și perseverență. Unii spectatori s-ar putea să râdă de lipsa de profesionalism a jucătorilor, de burtica lor lăsată și de veșnicele lor plângeri că „ne-au jefuit arbitrii”, dar chiar și faptul că un sat ca Țaga are o echipă de fotbal este un succes în sine. Subfinanțați și râsul ligii românești, Vulturii domnului Nelu ar trebui apreciați doar pentru că sunt acolo. Renunțarea este întotdeauna cel mai ușor lucru de făcut, în timp ce apariția este o cu totul altă poveste.

READ  Fanii din Bahrain îl susțin pe Jabeur pentru a câștiga titlul feminin de la Wimbledon

Domnul Nelu este, fără îndoială, eroul aici, el este inima echipei. Bătrânul de 68 de ani este suficient de înțelept să știe că fără o susținere financiară semnificativă echipa nu se va îmbunătăți niciodată, deoarece pentru mulți jucători pierderea săptămânală este fie o corvoadă, fie o obligație. Dar domnul Nelu perseverează, și nu se poate decât să se atașeze de el, lăsându-se în același timp convins de opera lui Ghervas ca cameră de observație pentru a reflecta asupra temei principale a filmului, care este: ce este o viață bine trăită? Poate că domnul Nelu visează la o victorie, dar știe și că simplul fapt că echipa se adună pe teren este ceva de sărbătorit, chiar și atunci când este o sursă de frustrare. „Ai crede că cineva și-a legat picioarele”, explodează domnul Nelu după o performanță deosebit de dezamăgitoare, într-unul dintre multele momente de comedie îndrăzneață ale filmului.

Cu o durată de rulare de doar 74 de minute, Vulturii din Ţaga nu are timp să dezvolte alte personaje decât protagonistul său, dar petrecerea mai mult timp cu acest bărbat care refuză să accepte înfrângerea vine cu niște lecții de viață demne de prețuit. La un moment dat, îl vedem uitându-se la poze din tinerețe, când el însuși era un fotbalist promițător. Ar fi fost ușor să fii prins de nostalgie și de „ce-ar fi”, dar domnul Nelu știe cel mai bine și este concentrat pe ceea ce se poate face, fie că ar fi citit cu voce tare dintr-un briefing atent elaborat despre evoluția echipei din față. a Centrului Sportiv Satului. și cultură, sau numărându-ți cu răbdare găinile. Poate că domnul Nelu se vede un învins, dar sunt atât de multe aspecte ale documentarului care l-au de fapt un câștigător și ajungi să te simți destul de gelos pe el.

READ  Jim Gracey: Billy Bingham a fost o sursă de înțelepciune despre fotbal și viață - și va fi foarte dor de el

Vulturii din Ţaga a fost produs de Noi suntem Basca (România), și coprodus de Leon Productions (Slovacia) și Adjust Media (România). După premiera națională de la Astra, filmul va fi proiectat la București, la ora 13e editie a Filme de la Cannes la București.