Recenzii | Silviu Vasile (Filip & Company): Sectorul medical în era post-Covid-19

Recenzii |  Silviu Vasile (Filip & Company): Sectorul medical în era post-Covid-19

Pandemia de Covid-19 a avut un impact profund asupra societății românești și, de asemenea, asupra sectoarelor economice, industria medicală fiind chiar în centrul crizei de sănătate. Dacă, la începutul anului, România se confruntă cu un număr foarte mare de cazuri zilnice de Covid-19, conform estimărilor OMS1, 2022 ar putea marca sfârșitul fazei acute a pandemiei de Covid-19. faza endemică.

De Silviu Vasile, Senior Partner la Filip & Company

În acest context, este de așteptat ca și sectorul medical național, tensionat de pandemia de Covid-19, să revină la un fel de normalitate, păstrând totuși unele trăsături rămase din perioada pandemiei.

Activități de control

Trecerea pandemiei de la faza acută la cea endemică ar putea reprezenta momentul în care autoritățile competente își vor relua/accelerează activitățile de control în raport cu companiile active în sectorul medical. Astfel, se poate observa o creștere a numărului de controale în domeniul reglementar, cu scopul de a verifica în ce măsură serviciile medicale prestate, precum și dispozitivele medicale utilizate, respectă prevederile legii aplicabile.

Interacțiunile dintre profesioniștii din domeniul sănătății și pacienți pot face, de asemenea, obiectul unor verificări de către autorități, menite să stabilească măsura în care pacienții sunt corect informați cu privire la serviciile medicale pe care le primesc sau produsele pe care le achiziționează, medicamentele și suplimentele alimentare. În plus, raportul preliminar al autorității de concurență privind comerțul cu medicamente OTC și suplimente alimentare2 subliniază că există un grad ridicat de confuzie pentru pacienți atunci când fac distincția între aceste două categorii de produse, mai ales că aceste produse sunt din ce în ce mai comercializate prin canalul online.

Un alt domeniu de interes pentru autorități ar putea fi cel al achizițiilor publice, întrucât autoritățile naționale, inclusiv Consiliul Concurenței, sunt obișnuite să investigheze diferite proceduri de achiziții publice din sectorul medical. Intensificarea acestor verificări ar putea viza atât licitațiile care au avut loc în 2020 și 2021 pe bază de proceduri accelerate, cât și licitațiile care se vor derula în perioada următoare pentru achiziția de medicamente destinate atât pentru tratamentul Covid-19. 19, precum și în diferitele programe naționale de sănătate.

READ  Consiliul UE ar putea vota aderarea Bulgariei și României la Schengen în decembrie

O intensificare a utilizării anumitor servicii

Pandemia de Covid-19 a accelerat nevoia unei comunicări mai ușoare între medici și pacienți, o soluție la aceasta fiind telemedicina. Această activitate a primit în sfârșit un cadru de reglementare coerent la sfârșitul anului 20203, mulți furnizori de servicii medicale din România îl folosesc în beneficiul pacienților. Odată cu dezvoltarea continuă a tehnologiei, putem asista la o creștere a utilizării telemedicinei de către pacienți, precum și la o diversificare a tipurilor de servicii medicale oferite de telemedicină. Această creștere a activității va genera, la rândul său, necesitatea actualizării/extinderii cadrului de reglementare aplicabil, în vederea protejării drepturilor și intereselor pacienților, lucru care poate fi realizat prin colaborare între autorități (Ministerul Sănătății, ANMDM etc. ), pe de o parte, și furnizorii de servicii medicale și asociațiile lor profesionale, pe de altă parte.

Tendința investițiilor

Este cunoscut faptul că sectorul medical din România este subfinanțat și nu satisface nevoile pacienților săi nici din punct de vedere cantitativ, nici din punct de vedere calitativ, fiind sub media standard europeană. În acest context, statul român are planuri importante de investiții pentru sistemul de sănătate, alocând peste 2,4 miliarde de euro Planului național de reziliență și redresare.4 pentru executarea, printre altele, a unui număr mare de cabinete medicale, unități sanitare și spitale publice. Astfel, investițiile vor necesita un efort susținut, și din punct de vedere operațional, în ceea ce privește repartizarea fondurilor, organizarea procedurilor de achiziții publice, dotarea structurilor medicale etc.

Totodată, ar putea exista o creștere a investițiilor realizate de sectorul privat în industria medicală, atât în ​​ceea ce privește tranzacțiile efectuate în sectorul serviciilor medicale, cât și în sectorul distribuției de medicamente/farmaceutice. Astfel de investiții vor trebui să depășească diverse obstacole de reglementare, în special în ceea ce privește concurența, având în vedere gradul deja ridicat de concentrare în anumite sectoare, metodele de definire a pieței în cauză (în special în distribuția cu amănuntul a medicamentelor) etc.

READ  Curtea aprobă Norwegian Cruise Line pentru a utiliza pașapoartele pentru vaccinuri din Florida